XI Zjazd Młodej Kadry PZITB w Gdańsku w 2014 roku

Jedenasty nadmorski!

Tym razem to Gdańsk stał się w dniach 13 – 14 lutego 2014 roku gospodarzem okresowego zjazdu Młodych Delegatów. Zjazd inny od pozostałych, bo połączony z II Sympozjum: xi-zjazd-mkTunel Drogowy pod Martwą Wisłą zorganizowanym przez Zarząd Główny PZITB we współpracy z Pomorską OIIB. TBM, a właściwie Tunnel Boring Machine, stał się hasłem-kluczem XI Krajowego Zjazdu Naukowo-Technicznego Młodej Kadry PZITB. Na zjazd przybyła rekordowa liczba członków z następujących kół MK PZITB: Lublina, Krakowa, Częstochowy, Łodzi, Wrocławia, Warszawy, Bydgoszczy, Poznania, Olsztyna, Koszalina i Szczecina. Byliśmy tam także i my!

13.02.2014 – II Sympozjum: Tunel Drogowy pod Martwą Wisłą

Pierwszego dnia uczestniczyliśmy w sympozjum zorganizowanym w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo zlokalizowanym w sąsiedztwie PGE Areny Gdańsk. Jest to jedno z najnowocześniejszych centrów wystawienniczo-kongresowych w Europie. Program obejmował prezentacje o realizacji tunelu w wykopie otwartym,
o realizacji komory startowej i wyjściowej maszyny TBM, a także o instalacji maszyny drążącej. Omówione zostały także warunki geotechniczne, a na zakończenie przedstawiona została analiza dotychczasowej realizacji tunelu.

Przed rozpoczęciem sympozjum usłyszeliśmy kilka zdań od Przewodniczącego Zarządu Głównego PZITB Ryszarda Trykosko, Sekretarza Generalnego Związku Wiktora Piwkowskiego, a także pozostałych oficjeli. Mimo napiętego grafiku konferencji czas dla nas znalazł także przedstawiciel rządu – podsekretarz stanu Janusz Żbik. Dowiedzieliśmy się o planach stworzenia mini serialu traktującego m. in. o zjazdach MK, który mógłby zostać wyemitowany przez TVP w jesiennej ramówce. Kto wie? Czas pokaże.

Po części oficjalnej Przewodniczący Komitetu Młodej Kadry kolega Marcin Kruk przeszedł do podsumowania działalności Młodej Kadry w roku 2013. Prześledziliśmy postęp w realizacji pięciu sztandarowych punktów programu KMK, a także usłyszeliśmy plany na rok bieżący. Nie zabrakło również czasu na udekorowanie laureatów konkursu zorganizowanego jako część Kampanii „Honor Inżyniera”.

14.02.2014 – Wizyta na budowie tunelu i Teatru Szekspirowskiego.

Dzień drugi rozpoczęliśmy wizytą na budowie pierwszego w Polsce tunelu drogowego drążonego TBMem. Damroka, bo tak została nazwana ta ogromna maszyna, powstała w Niemczech i budowano ją 9 miesięcy. Jest przystosowana
do wiercenia
w mocno nawodnionych gruntach, ma tarczę o średnicy 12,6 m (prawie dwukrotnie większą od tej, którą drążona jest druga linia metra w Warszawie!) i należy do największych na świecie. Cała maszyna, która nie tylko kopie, ale też buduje tunel
z gotowych elementów ma 91 metrów długości. Nowopowstający tunel będzie składał się z dwóch kilometrowych, dwupasmowych nitek. W najniższym punkcie, tunel znajdzie się ponad 35 m pod lustrem wody.

Następnie udaliśmy się na budowę Teatru Szekspirowskiego. Budynek, według projektu włoskiego architekta Renata Rizziego, został zaprojektowany jako nowoczesny obiekt, którego wnętrze nawiązuje do XVII-wiecznego pierwowzoru. Unikalny będzie otwierany dach teatru, umożliwiający aktorom grę pod gołym niebem. To pierwsze takie rozwiązanie
na świecie. Dach będzie pokryty blachą miedzianą, która z czasem zyska zielony kolor, podobny do koloru wieżyczek
na gdańskich zabytkach.

Dzień zakończyliśmy w Pubie T29 znajdującym się na PGE Arenie Gdańsk.